“Dance dance, otherwise we are lost”

PINA – Tanzt, tanzt, sonst sind wir verloren – Deutscher Trailer from neueroadmovies on Vimeo.

Gisteravond, terug in mijn hotel in Parijs na een avond bijpraten met goede vrienden, val ik op tv in de documentary Pina, over het werk van choreografe Pina Bausch. Een bijzondere film die ik een tijd terug eens in 3D in de bioscoop heb gezien, absolute aanrader dus!

Nu ik de film weer zie, na in de tussentijd ook regelmatig naar moderne dansvoorstellingen te zijn geweest, heb ik het gevoel steeds meer te herkennen; bewegingen, muziek, thema’s.

Ik blijf geboeid kijken naar haar stuk ‘Vollmond’ wat uitgezonden wordt na de documentaire. Volle maan – en het stuk bestaat vooral uit individuele dansers die ‘gek’ doen op het podium. Soms bedeesd, soms uitbundig, soms klein, soms groot. Dans boeit. In welke vorm ik het ook zie, telkens blijf ik kijken. Dus ook nu weer.

De uitspraak in de titel komt van haar – en komt vanavond ook even aan. Omdat het doet denken aan de twee onverwachte begrafenissen die ik de afgelopen maand had. En vooral omdat ik toen telkens dacht: het is zo belangrijk om datgene te doen wat je echt wil doen, waar je blij van wordt, gelukkig van wordt, energie van krijgt.

Dat zie ik misschien ook wel terug in een goed dansstuk: dansers die vol overgave iets bijzonders neer zetten.

Dance, dance! Otherwise we are lost.

Leave a Reply

