Op zoek naar duurzaamheid in Japan

“Maar, hoe doe je dat dan?” is de vraag die ik vanmiddag terug kreeg toen ik een collega bij de koffie vertelde over mijn reis naar Tokyo. Ik schreef al eerder dat ik daar ga praten met mensen over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid in Japan, en op dit moment ben ik afspraken voor die week aan het plannen.

Maar, hoe doe je dat dan? Hoe kom je dan aan al die afspraken?, wilde ze wel eens weten. En inderdaad, misschien is dat helemaal niet zo voor de hand liggend als ik denk. Want waar begin je als je op zoek bent naar mensen die iets zinnigs te zeggen hebben over deze onderwerpen?

Om die onbekende mensen te vinden ben ik begonnen bij de mensen die ik al wel ken: zij weten misschien niet direct iets over duurzaamheid maar wel over Japan. En dus kunnen ze me vast verder helpen. Een van mijn eerste emails voor een afspraak ging daarom naar de Nederlandse ambassade in Tokyo, waar ik jaren geleden stage liep en ook nu nog goede contacten heb – niet toevallig door mijn vorige werk. De afspraak staat, maar ook een introductie naar iemand anders.

Die introducties zijn belangrijk. Ik merk dat dat er voor zorgt dat ik sneller ergens binnen ben dan wanneer ik out of the blue een onbekende email. Tja, zakendoen in Japan heeft nou eenmaal te maken met persoonlijke relaties. Maar aan de andere kant, zo werkt dit in Nederland toch ook? Mijn netwerk inzetten en via hen weer een volgende stap zetten is ook hoe ik hier te werk ga.

Leave a Reply

