Ondernemerschap, 2013

Het is april: mijn eerste kwartaal als zelfstandig ondernemer zit er op. En de tijd vliegt: een eerste opdracht is alweer een tijdje terug afgerond, mijn andere klus staat intussen aardig op de rails, het ontwerp van mijn nieuwe huisstijl begint definitiever vorm aan te nemen en als ik het nu nog niet zeker wist: de eerste aangifte van de omzetbelasting is ook de deur uit.

Het is een boeiende ontdekkingstocht met veel nieuwe kennis, inspirerende mensen, en – dat kan niet anders – vaak uit die comfort zone. Vorige week was ik daarom een dag op de Week van de Ondernemer om nieuwe ideeën en inspiratie op te zoeken. Maar het ochtendprogramma van deze dag, geleid door Wilfred Genee, deed me al snel afvragen of ik eigenlijk wel behoor tot de doelgroep van dit groots opgezette evenement. Er werd door de verschillende (uitsluitend mannelijke) sprekers veel gezegd over ‘het kennen van je klant’ en zijn taal spreken.

Op deze dag werd mijn taal in elk geval niet gesproken. Ik herinner het me als een ochtend vol met platitudes & flauwe moppen over het verschil tussen mannen en vrouwen en over voetbal; met alleen mannen van middelbare leeftijd in grijze pakken op het podium; en met een focus op zoveel mogelijk geld verdienen.

Dit is niet mijn soort ondernemerschap. Ik kies juist voor dit pad omdat ik diversiteit zoek, omdat ik wil werken aan de thema’s die ik belangrijk vind in deze wereld, omdat ik met gelijkgestemden wil samenwerken om het allerbeste resultaat te bereiken (en dat staat niet gelijk aan het meeste geld verdienen); omdat de wereld – en dus ook de economie – hard verandert en ik daar onderdeel van wil uitmaken.

Niets van dit bovenstaande heb ik terug gevonden op deze dag in Utrecht. Jammer. Misschien ben ik wel geen standaard-ondernemer – dat zou me zeker niet verbazen. Maar tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat het gros van de mensen die zelfstandig werken, die een eigen bedrijf hebben, zich aangesproken voelen door dit verhaal van de oude en conservatieve economie wat voorop stond in Utrecht.

Sprak de Week van de Ondernemer echt de taal van zijn klant?

Leave a Reply

